Aquarius
Kleber Mendonça Filho
Film
zondag 17 dec 2017 20:00
 

VERRUKKELIJKE WEEMOED

MARIJKE GROENENDAAL, JACOB ENGEL en PAUL KAISER
Klassiek
19-11-2017 11:30

Duits programma met liederen van Beethoven, Spohr en Schubert, door
MARIJKE GROENENDAAL (zang), JACOB ENGEL(piano) en PAUL KAISER (klarinet)

In dit programma worden de parels uit de vroegromantische periode voor klarinet, sopraan en piano voor het voetlicht gebracht. Gespeeld worden o.a. Der Hirt auf dem Felsen van Schubert en Zes Duitse Liederen van Spohr. Daarnaast brengen Marijke en Jacob
liederen van Beethoven.
Schubert schreef Der Hirt auf dem Felsen in zijn laatste levensjaar (182, tijdens het werk aan zijn Schwanengesang. Hij schreef het voor Anna Milder, een door hem zeer bewonderde sopraan. Het stuk bevatte alles om haar te laten schitteren: Zwitserse stemacrobatiek en een Rossini-achtige virtuositeit. De muzikale inhoud is er niet minder om. Het is een compromisloos meesterwerk, met een huiveringwekkend middendeel, de late Schubert waardig. De manier waarop de klarinet de sopraanstem omlijst en becommentarieert, is schitterend. Spohrs muziek is verwant aan die van Beethoven, met wie hij bevriend was toen hij twee jaar lang directeur was van 'Theater an der Wien'.
Spohr schreef zijn Zes Duitse liederen voor Zangstem, Klarinet en Piano in 1837. De muziek is contrastrijk en de liederen verschillen onderling sterk in stemming. Spohr tapt voor de klarinetpartij uit een ander vaatje dan Schubert: de klarinettist is hier een gelijkwaardige partner van de zangeres, en moet een heel spectrum beheersen, van vriendelijk gekabbel en fraaie cantilenes tot smartelijke uithalen.
Beethoven beweerde dat hij moeite had met het componeren voor de zangstem: “Als ik klanken hoor in mijn hoofd, dan hoor ik altijd een orkest. Ik weet wat ik van instrumentalisten, die bijna alles kunnen, kan verwachten, maar bij vocale composities vraag ik me altijd af: is dit zingbaar?” Toch liet hij een aantal meesterwerken voor zang en piano na. In dit recital is een kleine staalkaart van zijn liedkunst te horen: van Italiaanse aria’s van de jonge Beethoven, tot het meesterlijke Wonne der Wehmut uit 1810, waarvan de pianopartij op zich een prachtig middendeel van een sonate zou kunnen zijn.
Beleef al deze verrukkelijke weemoed met de muzikanten mee!



Reserveren

<- Terug
Logo gemeente Heemskerk
[admin]